Stap 2. Bouwen, testen, leren

Hoe kom ik tot een minimum viable product?

In deze stap voer je in innovatiesprints experimenten uit die jouw (kritische) assumpties toetsen. Wat moet waarheid zijn om jouw idee succesvol te laten zijn? Op basis van het empirisch verkregen bewijs maak je keuzes over de verdere ontwikkeling van je oplossing. Voor het testen van assumpties is een scala aan onderzoeksopzetten mogelijk. In deze Experimenter’s Inventory vind je een (Engelstalig) overzicht van verschillende onderzoeksopzetten. Vaak test je met een minimum viable product (mvp), dit is een mogelijk onvolledig product of dienst die wél alle kenmerken heeft om de klantwaarde ervan te kunnen bepalen. Een goede mvp is toegankelijk, tastbaar en téstbaar. Een mvp gebruik je om te leren – niet om op te schalen.

In deze stap ontwikkel je een ruimte voor het bouwen aan je minimum viable product (mvp), het testen van hoe je oplossing het doet en het conclusies trekken over dat wat je gezien hebt. Elke keer maak je een keuze of je vasthoudt aan de gekozen koers of dat je een aanpassing (pivot) moet doen. Na iedere sprint ga je terug naar het Rijks Innovatie Canvas, verwerk je de inzichten uit de sprint en bepaal je hoe de volgende sprint eruit gaat zien.

De stap bouwen-testen-leren blijf je herhalen totdat;

  • je een gevalideerd concept hebt,
  • je innovatiedoelen zijn behaald,
  • de staande organisatie de oplossing kan implementeren;
  • de investeringsronde is voorbij is

Wanneer een investeringsronde voorbij is kun je aan je opdrachtgever natuurlijk om een nieuwe investering vragen. Door zogenaamde ‘gedoseerde financiering’ vraag je steeds een klein budget aan dat voldoende is om een volgende experimentsprint uit te voeren. Met de investeerder spreek je af welke criteria je hanteert om een volgende investering te verantwoorden.

 

Wat ga je doen?

  • Innovatiesprints
  • Een minimum viable product ontwikkelen om assumpties te testen
  • Falsifieerbare hypotheses opstellen
  • Experimenten uitvoeren waarin je gedrag kan observeren
  • Data verzamelen