Innovatie-projectleider

Bouwen en doorzetten

Een innovatie-projectleider kenmerkt zich door

  • een ‘ondernemende’ mindset, met een gezonde dosis opportunisme en het vermogen om kansen te grijpen en aan nieuwe concepten te bouwen (Ries, 2017)
  • doorzettingsvermogen en proactiviteit – ze zijn energiek en gedreven en gaan door als het even tegenzit
  • de juist opleiding en training (Martin et al, 2013). Het zijn vaak experts in hun vakgebied en weten het verschil te maken tussen waardevolle informatie en informatie die afleidt
  • ze zijn georganiseerd en voorzichtig – ze nemen risico’s op een verantwoorde manier
  • ze beschikken over een hoog EQ en voldoende ‘sociaal kapitaal’ om anderen mee te nemen in het idee (Brandstätter 2011)

 

Waar te beginnen?

Als innovatie-projectleider ken je je doel: je wilt je product of dienst bouwen en de staande organisatie ervan overtuigen dat jouw oplossing van toegevoegde waarde is. Voor jou is Fase 2: Experimenteren het meest van belang. De stappen en tools in deze fase helpen je op een gestructureerde wijze bewijslast aan te leveren voor de effectiviteit van je oplossing.

 

Waar kun je je op richten?

Elke overheidsorganisatie heeft andere processen en criteria die voorschrijven hoe nieuwe oplossingen worden geïmplementeerd. Zorg ervoor dat je innovatieportfolio-manager helder is over de indicatoren waarop jouw MVP wordt beoordeeld: bijvoorbeeld gebruikerservaring, snelheid van de oplossing of aansluiting in de keten. Daarnaast werk je aan een maatschappelijke business case en een overdrachtsplan, zodat ook de betaalbaarheid en (technische) haalbaarheid inzichtelijk kan worden gemaakt.

 

 

Bronvermelding

Brandstätter, H. (2012), “Personality aspects of entrepreneurship: A look at five meta-analyses”, Journal of Personality and Individual Differences, Elsevier vol 51 (3), pages 222-230.

Martin, Bruce C. & McNally, Jeffrey J. & Kay, Michael J., 2013. “Examining the formation of human capital in entrepreneurship: A meta-analysis of entrepreneurship education outcomes,” Journal of Business Venturing, Elsevier, vol. 28(2), pages 211-224.

Ries, E. (2017). The startup way: how modern companies use entrepreneurial management to transform culture and drive long-term growth. First edition. New York: Currency.